Leâleyl'il firâka fihi şifa

Kendimi adadım da, sana, kaç defa Sen hep o taş kalbinle ettin iktifa Şimdi sen gidiyorsun; sen, ey bi-vefa Ayrılıkta bulasın kalıcı şifa.. Müzmin Anonim Leâleyl'il firâka fihi şifa: 'Olabilir ki, ayrılık da şifadandır' veya, 'olabilir ki, şifa ayrılıktadır'. Sürgündeki Cem Sultan tarafından, ağabeyi Sultan Bayezid'e yazılmış manzum mektuplardan birinde geçer. [kaynak, hatırladığım kadarıyla, Rüşdü Şardağ, Şair Sultanlar] Orjinali 2006-10-08 tarihinde yayınlanmıştı.

Gasp, terör, çocuk pornosu ve devleti küçültmek..

Yakın geçmişe şöyle bir bakınca, şehir ahalisini (doğrudan doğruya ve ciddi bir zarar vermese bile) etkileyen şeyler arasında ilk aklıma gelen şey, bir aralar neredeyse her akşam haberlerde duyduğumuz gaspçılardı.

Bir genç kızımızın, kimsenin etlisine sütlüsüne karışmaksızın yolda yürürken, aniden peydahlanan bir gaspçı canavar tarafından çantasının çalınması türünden şeyler yani..

Çantanın çalınması değildi sorun. Asıl korkunç olanı, durup dururken bu genç kızımızın --ödünü patlatılırcasına-- korkutulması, bazan da (çantasını vermemek için mücadele ettiğinde) yerlerde süründürülmesi, yaralanması, hatta öldürülmesi..

Bu, hepimizi çok derinden etkileyen bir suç türüydü. Durup dururken ortaya çıktığı için; yani, puşt bir şey olduğu için; çalmağa koşulduğu malın kıymetiyle orantısız derecede manevi (bazan da maddi) zararlar verdiği için..

Üç kuruşluk çanta ya da içindeki cep telefonu için hayatından olmak insanı ürpertiyor gerçekten. Hayatta kalsanız bile, o telefonun içindeki telefon numaralarınız, çektiğiniz resimler filmler filan, o telefondan; çantadaki kişisel şeyleriniz de o çantadan çok daha kıymetli sizin için..

Tabii, sadece sokakta yürürken karşılaştığınız bu gasplardan bahsetmiyorum.

Bir de, mütevazı evinize girip, TV, kamera filan gibi şeyler dururken, duvarda dededen kalma resimleri ya da eski model olsa da işinizi gören bilgisayarınızı çalan hırsızlıklar da buna dahil. Yani, çalanın işine yaramayacak, maddi değeri olmayan fakat sizin için manevi kıymeti yüksek şeylerin çalınması.. Sigortalı olsanız ne yazar.. sigorta sizin dedenizin ninenizle çektirdiği o güzelim resmi ya da sizin emaillerinizi tazmin edemez ki..

Böyle durumlarda, hayatta kalmak da bir teselli değil her zaman, çünkü tasallut ve tecavüze uğramışlık duygusu kimsenin yaşamak istediği bir şey değil.

Sonuç olarak: Yaşamak ihtimalinin yaşamaktan daha da kötü olduğu şeylerden bahsediyorum..

O yüzden, ihtimalin ortadan kaldırılması için hepimiz ne gerekiyorsa yapılmasını isteriz; ve ne gerekiyorsa onun yapılması için ne lazımsa vermeği de kabul ederiz.

Nitekim, çözüm olarak, çok daha fazla sayıda polis olması gerektiği, hatta eski mahalle bekçiliği sisteminin geri getirilmesi gerektiği, kalabalık mahallere kamera sistemleri yerleştirmenin zorunlu olduğu söylendi ve biz de bunun böyle olması gerektiğini bildiğimizden hemen kabul ettik.

Bu tedbirlerin ne kadarının henüz fiilen hayata geçirildiğini bilmiyorum, ama --artık kamuoyu izin verdiği için-- eminim peyderpey uygulama yapılacaktır.

İzin çıkalı beri, çok şükür ki, artık pek bu tür gasp olayları duymuyoruz.

Bir başka 'halk düşmanı' da terörizm. Kim olduğu, ne yapmak istediği belli olmayan; sanki tek amacı halkın huzurunu bozup halkın tamamını karşısına almak olan bir garip faaliyetten bahsediyoruz..

Hangi dava için çalıştığını ne bizim ne de kendilerinin bilir göründüğü birileri tarafından, bindiğimiz otobüse, uçağa bombalar yerleştirilebileceği söyleniyor ve yok yoluna niyazi olmamak istediğimiz için alınan dolaylı tedbirlerin hem artırılmasını istiyoruz, hem de üzerimizin, iç çamaşırlarımıza kadar, aranmasına ses çıkartmaz oluyoruz.

O kadar ki, mesela bir supermarketin girişinde, üzerinde ne idüğü belirsiz bir üniforma olan sümüklü bir velet --elinde mahkeme kararı filan olmaksızın-- istediği kişileri istediği kadar arayabilmekte..

Gıkımızı çıkarmak bir yana, üstümüzü başımızı, çantamızı arasınlar diye seve seve sırada bekliyoruz. Çünkü bütün bunlar hep bizim huzurumuz için...

Yakın zamanda bir de çocuk pornosu belâsı çıktı..

Bunun tam olarak muhatabının kim(ler) olduğu da müphem. Yok yok, tabir ya da tabirden anlaşılan şey değil müphem olan. Muhatabı.

Çocuk pornosu, çocukların cinsel ilişki sırasında çekilmiş resimleri veya filmleri demek. Bundan da iğrenmeyecek bir insan düşünemiyorum. Böyle bir şeyi yapanın hemen oracıkta kıtır kıtır doğranması gerektiği kanaatindeyim. Eminim, başka herkes de, bu suçu işleyenleri en az benim dediğim sertlikte cezalandırmak gerektiğine katılır; çünkü bu da çok puşt bir suç. Savunmasız ve masum çocuklarımızın böyle adiliklere alet edilmesine göz yumamayız. Ne yapılması gerekiyorsa yapılmalıdır tabii ki. Ne yapılması gerektiği de belli. Dolayısı ile, sorun bu aşağılık suçun cezasının ne olması gerektiği değil.

Fakat, bunda da, tıpkı diğerlerinde olduğu üzere, suçun ne olduğu aşağı yukarı belli olmakla beraber, suçlunun ne zaman ve kim olacağı belli değil.. Bundan tek kastım da, kimin bu suçları işleyeceği de değil; bir de, kimlerin bu suçu işlemiş olmakla itham edilebilecekleri, ya da iftiraya maruz kalabilecekleri konusu var.

Yani, nasıl ki, kimsenin olmadığı bir yerde sizin gasp, terör gibi şeylere muhatap olmak ihtimaliniz sözkonusu; aynı şekilde sizin de bir gaspçı, bir terörist, bir çocuk pornocusu ilan edilmek ihtimaliniz de var..

Bu ihtimal de, bu tür tasallutlara maruz kalmak kadar korkutucu..

Çare olarak da, gaspçıları engellemek için, daha çok sayıda polis, daha çok sayıda bekçi, ve meydanlarda, sokaklarda kameralar gerekişi gibi; terörizm belâsına karşılık her adımda durdurulup üzerimizin aranması, seyahat öncesinde ve seyahat sırasında bazı ek tedbirler ile gereğinde yolumuzun değiştirilmesi ya da yoldan çevrilmemizin normal olduğu kabul edişimiz gibi, şimdi de, lanet olası bu çocuk pornosu ihtimaline karşılık, hepimizin her türlü sesli ya da görüntülü iletişimi denetlenmeği, kayıt altına alınmağı kabul etmek gerekiyor..

İlk bakışta bu da sorun değil aslında --yani sorun etmenin ne alemi var?.. Öyle ya; çiğ yemiyoruz ki karnımız ağrısın..

Eğer öyleyse, hangi siteye ne zaman kimim eriştiğini birileri kaydediyorsa bunun kime ne zararı var? Tabii ki yok kimseye bir zararı..

Fakat, o kadar da kestirme değil gibi...

Yani, bir-iki enteresan soru çıkmıyor değil..

Bu suçtan dolayı, aslında, kimin (ya da kimlerin) cezalandırıldığı sorusu var.

Bir diğeri de, bütün bunları, bu kayıt tutmaları kim yapıyor ya da yapacak sorusu..

Devlet yapacaksa, bizim devleti küçültmek gayretlerimiz heba oldu demektir. Öyle ya, uzun uğraşlardan sonra, 'manavlık, kasaplık yapmasın' dediğimiz devletin elini eteğini, çok şükür, o tip banâl işlerden nihayet çektirdik. Aferin bize..

Gerçi, çektirdik çektirmesine de, şimdi aynı devleti --tarihte hiç olmadığı kadar-- en olmadık mahremimize dahil etmek gerekiyor...

Kiminle ne konuştuğumuza, nereye ne zaman ne kadar süreyle baktığımıza, hangi sokakta kiminle el ele kol kola yürüdüğümüze kadar.. Yakında yatak odalarımıza girmesini zorunlu görürsek şaşırmayacağım. [*]

Yok, bu işleri devlet değil de özel sektör yapsın diyorsanız, ona da bir şey demem. Demem de; acaba o derece mahrem şeylerinizi herhangi bir özel sektör kuruluşuna teslim/emanet etmek ister misiniz?

Sizi bilmem, ama madem mahremdir, ben bu tür şeyleri, bırakın özel sektörü, devletle bile paylaşmak istemem.

Şimdi.. sizi duyar gibi oluyorum: "bu tür mahrem şeyleri, bırakın özel sektörü, devletle bile paylaşmak istemem demek kolay, peki de nasıl olacak?" diyor olabilirsiniz..

Ve, öyle bir soruyu sormakla son derece haklı da olursunuz...

Cevap vermek lazım. Fakat, cevap da çok kestirme olamıyor. Buraya nasıl geldiğimize bakmak zorundayız, ve buradan da nereye gidiyor olduğumuza.

Önce buradan nereye gidiyor olduğumuza bir bakalım:

Hepimiz bireysel özgürlüklerimizi artırmak isteye isteye, farkında olmadan yarattığımız bu güvensizlik ortamı sayesinde, tıpış tıpış totaliter bir sisteme gidiyoruz. George Orwell'in '1984' isimli romanında anlattığı senaryonun tam anlamıyla gerçekleşmesine ramak kaldı.

Ramak kaldı diyorum çünkü, evlerimize birer canlı kameranın yerleştirilmesini bizzat bizlerin ister hale gelmesi için bir iki adım daha gerekiyor.

Bunların başında da daha bir bireysel olmak yolunda azıcık daha ilerlememiz geliyor: Bireyselleştikçe yalnızlaşacağız çünkü.

Yalnızlaştıkça asayiş endişelerimiz artacak, koruma konusunda çok daha hassas olacağız.

Bireysel koruma amaçlı silâhlanacağız, ama herkes silâhlanacağı için bunun bir çözüm olmadığını farkedeceğiz.

Farkedeceğiz ama çok geç olacak.

Yeteri kadar yalnızlaştığımız anda, ya da yeteri kadar yalnızlaşmış yeteri kadar sayıda insan olduğunda da bu insanların evlerine sebepsiz ve apansız tasallut eden, haneye tecavüz eden birilerinin peydahlanması gerekecek. Tıpkı gaspçılar gibi, teröristler gibi, çocuk pornocuları gibi; masum insanlara anlamsız ve sepesiz yere musallat olanlar gibi..

Masum insanlara sebepsiz yere musallat olan belânın defedilmesi için en etkili tedbir de, bu masum insanların birileri tarafından göz(et)lenmesi olacak tabii ki.

Dolayısı ile, kendimiz, bilerek, isteyerek ve bedelini de çatır çatır (ve gönüllü olarak) ödeyerek evlerimize kameraların yerleştirilmesini sağlayacağız.

Tabii ki, bu kameralar önceleri hane halkının kontrolünde olacak. Yani, ev halkı istediğinde kamerayı kapatacak, istediğinde de açacak..

Fakat, kısa zamanda bunun pek de akıllıca bir şey olmadığını öğreneceğiz.

Akşam haberlerinden birinde, flâş haber olarak, kamerayı kapalı unuttuğu için kim tarafından boğazı kesildiği bilinemeyen birilerini dinlediğizde neyin nasıl olması gerektiğini hep beraber öğreneceğiz. İlk defada değilse bile, birkaç örnekten sonra bu artık toplumsal bir talep haline gelecek..

O günden sonra, kameralar artık ev halkı istese de kapatılamayacak. Kapatmak isteyen olursa da asıl şüphelilerden sayılacak...

Kapkara mıdır bilemem; ama hayli koyu gri bir tablıo çizdiğimi sanıyorum.. Ve, sizi bilmem, ama ben öyle bir toplumda yaşamak istemezdim.

Fakat, oraya gidişimize de en çok 15-20 sene var gibi görünüyor.. Belki de daha da az.

Peki de buraya nereden geldik?

Özgürlük aşkımız, özgür olmak, başkalarından bağımsız olmak, başkalarının ağız kokusunu duyMAmak isteyişimiz ve bunu da mümkün kılar gibi görünen teknoloji bizi buraya getirdi diyebilirim.

Kimseye zarar vermeksizin istediğimiz herşeyi yapabilmek istedik. Başkalarının da bize zarar vermeden istediğini yapabilmesini istedik.

Kimsenin kimseye zarar vermediğini ıspatlamak kolay değildi. O yüzden yaptıklarımızın, yapılanların kaydedilmesi gerekiyordu. Kaydedilmesine rıza göstermemiz gerekiyordu.

Kaydetmek zorunluydu, aksi halde basit bir şüphe ya da bir karalama yüzünden kolayca suçlu olabilirdik.

Hatta, sırf bu ihtimal yüzünden, ortada maddi delil yoksa, şüphelilerin kötü muamele görmelerini engellemek amacıyla CMUK vb gibi kanunlarda iyileştirmeler yaptık. Bunu isterken iyiniyetliydik. Kimsenin iftiralar yüzünden hapsolmasını da mahkeme kapılarında sürünmesini de istemiyorduk.

İyiniyetimizle, artık, bir iftira sonucu olsun ya da olmasın, şüphelileri mağdurlardan daha korumalı hale bile getirdik diyebiliriz.

Ortada isnad edilen suçun kayıdı yoksa, artık, suç da yok ceza da.

Haliyle.

Dolayısı ile, kayıt altında olmak şart.

Aksi halde, bir tasalluta ya da tecavüze maruz kaldığımız zaman bunu ispatlamamız mümkün olmayacak.

Kayıt altında olmak gerekiyorsa, kayıt altında olmak imkanını haiz olmayan yer ve zamanlardan sakınmamız gerekiyor tabii ki.

Bu da, kendi tercihimizleö yani oto sansürle de olsa, özgürlüğümüzden fedakârlık etmek anlamına geliyor.

Ama, buna razıyız; razı olmak zorundayız; özgürlük taleplerimizin doğal sonucu olarak ve özgürlük adına..

Fakat, kayıtlı bilginin de bir tehdit (ve dolayısı ile bir kontrol) unsuru olabileceğini atladık.

Ve, özgürlüğümüzün teminatı olsun diye kurduğumuz, kurmak istediğimiz sistemin kaydedecekleri yüzünden/sayesinde özgürlüğümüzden vazgeçmek zorunda kalıyoruz, kalacağız.

Çünkü, biz, teknolojinin bu kadar korkunç hızla bu kadar kısa zamanda bu kadar yaygınlaşacağını düşünemedik.

Devlet denen aygıtın hep olağanüstü verimsizliklerle çalışacağını, dolayısı ile ona ne kadar imkan verilirse verilsin, verilen imkanların risk teşkil etmeyeceğini sandık.

Öyle sanmakta haklıydık. çünkü alışkın olduğumuz haliyle herşey --eskiden-- analog idi. Hem kaydetmesi hem de kaydedilenlere erişim zor idi. Ama, şimdi öyle değil. Kaydetmek kolay ve ucuz. Erişim de hem kolay hem de giderek daha da kolaylaşıyor.

Böylece, bugün sizin üniversitedeyken zil zurna sarhoş, ya da başka bir 'uygunsuz' haliniz ilerde kolayca karşınıza çıkabilir ve işinizi, eşinizi veya itibarınızı kaybedebilirsiniz.

Ya da, kaybetMEmek için başka şeylere boyun eğmek zorunda kalabilirsiniz.

Kalacaksınız.

Evet, özgürlük endişelerimiz bizi başka endişelere sürüklüyor ve o endişeler sonunda alınmasına razı olduğumuz tedbirler de özgürlüğümüzle vedalaşmamıza..

Bu yüzden; tedbir alınmasını istediğimizde, bunun sonucunun 'devleti küçültmek' değil, bilâkis, tersini yapmak ve kendi özgürlüğümüzün kısıtlanmasına kalem kırdığımız kanaatindeyim.

Büyük resime dikkatli bakarsak şunu görebileceğimize eminim: 'Gasp, terör, çocuk pornosu' ile iştigal edenleri, yani suçluyu, değil de, suçlu duruma düşmek ihtimalini bertaraf edebilmek amacıyla aldığımız (almak zorunda kalacağımız) tedbirler yüzünden, cezalandırdıklarımızın biz olduğumuzu sanıyorum.

Bunun da karakolda dayak yemekten çok daha kötü olduğunu düşünüyorum.

Acaba yanlış mı düşünüyorum?...

Bu arada, bu yazının ortalarında şöyle bir senaryo geçmişti.. Ona tekrar dönmek istiyorum:

Şimdi.. sizi duyar gibi oluyorum: "bu tür mahrem şeyleri, bırakın özel sektörü, devletle bile paylaşmak istemem demek kolay, peki de nasıl olacak?" diyor olabilirsiniz..

Haklı olabileceğinizi söylemiştim.

Evet haklı olabilirsiniz. Ama, basiretli olduğumuzu söylemek pek kolay değil.

Çünkü, şu anda, bence, mahrem şeylerimizi artık herkesle paylaşmak zorunda olacağımız bir geleceğe doğru gidiyoruz ve bu tür 'peki de nasıl olacak?' soruları hastanenin acil kısmına gelmiş hastaların sorduğu türden sorulardır.

Acile kaldırılmadan önce düşünmemiz gerekiyordu..

Neyse ki, çok şükür, henüz ve hala daha --az da olsa-- vaktimiz var:

Bu derece bireyselleşmeci özgürlükçülük gerçekten iyi bir şey midir?

Üzerinde biraz düşünsek iyi olacak bence...

[*: Aslında, bu da artık şaka olmaktan çıktı. Hukuğumuza yeni de olsa girmiş olan 'nikahlı dahi olsa, eşlerin birbirlerine tecavüz etmesi mümkündür' fetvası yüzünden, artık suç işlememişliği garanti etmek için, 'aralarından iplik geçmez' diyebileceğimiz durumlardan önce ya noter tasdikli muvafakatname almak, ya da ilgili uygulamayı noterin huzurunda yapmak gerekebilecektir. Yeterli sayıda noter bulunamayacağı için, haliyle, devletin doğrudan el atmasının zorunlu olacağını varsayabiliriz.]

bil mece bul maca

Efendim; yakın zamanda yazdığım yazıların çağdaş kavramlarla ifadesinin, benim kafayı Türkçenin en nâ-sexy veçhesiyle bozmuş olduğum yolunda tecelli etmesine şaşırmayacağımı peşinen arzetmek isterim. Çünkü farkındayım.

Ve, ben de seksapeli daha yüksek olan şeylerle ilgilenmek istemiyor değilim. Ne bileyim, meselâ, 'Introduction to Laplacian transformations of Natural Langauge Processing functions of Turkish as Markovian Parallax Denigrates' kulağa çok hoş geliyor; fakat o çalışmayı kırkbirinci reinkarnasyonumda –'ordinary us' payesine talip olacağim zaman– takdim etmeği planlıyorum.

Bunun yerine, empatik takılıp, kök hücreler üzerine yapılan çalışmaların hümanizmaya mugayyir çağrışımlarını konu alan uzunca ve önemli bir yazı döşenebilir ve yakın zamanda Hindistan'da ortaya çıkan 10 milyon civarındaki kız bebenin doğar doğmaz anneleri tarafından bir tür basiretli davranıp –ilerde drahoma ödemek derdinden kurtulmak amacıyla– oracıkta boğuverildikleri gerçeğini, başka herkes gibi, hiç duymamış gibi yapabilirim.

Ama, öyle yapmayacağım. Tersinin tersine, ben de, şu sıralar herkesin pek bir matah bulup dil tüyü, baştacı ettiği Atilla Yayla hocamızın 'projesizlik' prensibini (yoksa 'prensipsizliği'ni mi demeliydim?) câri düstûr kabul edip, bu yazıyı tam olarak hangi anafikirle yazdığımı benim kadar sizin de merak eder olmanıza yardımcı olacağım.

Fakat, herşeye rağmen, rahmetli çoban ustamın 'Mevzû sürü gibidir. Dağıtma! Sonra toplayamazsın. Toplasan da eskisi gibi olmaz!' deyişi kulağımda çınlıyor. Çınlayan sözü değil, zahir; sözün refiki şamarı.. –ama o apayrı bir konu.

O yüzden: konuya dönüyorum. Dönüyorum, fakat acele etmeyeceğim.

Ve, bu seferki tablomuz daha bir renkli olacak.

Bu blogun okuyucu kitlesinin arasında öyle münafıklar çıkmaz gerçi, ama gün ola harman ola, bir arama motoru çarpıp da peşin yargılı birileri buraya düşer diye ben de peşin peşin söylemek istiyorum: Aşağıdaki tabloda seçilen renklerin PKK flamasındakilerle uzaktan yakında kasdî bir ilişkisi yoktur. Trafik ışıklarındaki 'kabul', 'red' ve 'belki' (her ne kadar orjinali 'müteyakkız ol' anlamına gelse de burada 'bazan' anlamındadır) anlamına gelen 'yeşil', 'kırmızı' ve 'sarı' seçilmiştir.

Bu tabloda, aşırı soldaki sütündaki hecenin ardından hangi hece (en tepedeki satır) geldiğinde ne olacağını görüyorsunuz. Yani, bir başka yazıdaki 272 hece kuralının bir özetidir. 16 adet hece çeşidimiz zaten tek başına olduklarında her zaman kabul olduklarından burada gösterilmemiştir; o yüzden, burada 256 adet hücre var.

Yukarıda sayılarla gösterilöiş olan hecelerin açılımları şöyledir: 1: a 2: az 3: azz 4: azzz 5: za 6: zaz 7: zazz 8: zazzz 9: zza 10: zzaz 11: zzazz 12: zzazzz 13: zzza 14: zzzaz 15: zzzazz 16: zzzazzz

Şimdi.. bu tablo bize ne anlatıyor?

Hmmm.. iyi bir soru..

Benim ilk intibam, ortada pek de analitik bir patternin olmadığı. Yani, bu resmi basit bir polinoma indirgeyemiyorum.

Bu da beni kahrediyor. Türkçenin matematik bir dil olduğunu 16x16 bir matris peydahlayıp şakkadanak ıspatlamak isterdim ;) ama, yapamıyorum :)

Bu tabloyu buraya aktarışımın temel sebeplerinden birisi, inşallah siz bir pattern bulursunuz diyedir. Bir başka sebebi de, bilgisayarlara meraklı arkadaşlarımızın, önünde sonunda bir gün mutlaka kafalarına takılacak olan bu heceleme konusunda, kendilerine işkence etmeleri için biraz malzeme vermek. Çileyle ve zevkle işleyebilecekleri bir tür hammadde yani :)

Not:

1) Bu tablonun aşırı sol sütununda ve tepe satırında gördüğünüz 'z' ve 'a' harfleri o hecedeki harflerin kategorisini temsil ediyor. Kolay aklınızda kalması için, şöyle açıklayabilirim: 'Sessiz'in 'z'si ve 'sesli'nin 'a'sı :) Bunlar, İngilizce temelli kullanımlarda, 'c' (buradaki 'z' yerine) ve 'v' (buradaki 'a' yerine) görülürler. Ben bizim alfabenin iki ucundan birer harf ile temsil etmeği daha anlaşılır buldum.

2) Yukarıdaki tabloyu ancak resim (imge) olursa burada görüntületebildim. Blog yazılımları bu tür şeyler için pek de uygun değil malesef.

Hece Cinslerinin İkilemeleri

Aşağıda Türkçedeki 16 farklı hece cinsinin ikili kombinasyonları (272 adet) tablosunu görüyorsunuz.

Sol baştaki iki sütünda, hangi hece tipi ile hangi hece tipinin arka arkaya geldiği var.

O sütunlardaki 'hcA', 'hcAZ' vb gibi kısaltmalına başındaki 'hc' hafleri 'hece cinsi'nin kısaltmasıdır. Daha önceki yazılarımdan hatırlayacağınızı umduğum üzere, 'A' (veya 'a') harfi 'sesli harf', 'Z' (veya 'z') harfi ise 'sessiz harf' yerine kullanılıyor.

Dolayısı ile, meselâ 'hcAZ' ile bir sesli bir de sessiz harfin (o sıralama ile) arka arkaya gelişini ('az') temsil ediyoruz.

Bunun yanında bir de 'hcYok' göreceksiniz, bu da –anlaşılacağı üzere– 'boş hece' ya da 'olmayan hece' demektir.

Tablodaki 'pattern' sütunu, iki hecenin bir arada yazılması halinde ortaya çıkacak harf bulamacının neye benzeyeceğini gösteriyor. 'Boy' ise, bu 'pattern'deki harf adedidir.

Bunlardan başka iki önemli sütun daha var.

Birincisi 'çakışık': Farklı hece ikilemelerinin aynı 'pattern'i vermesi demektir. Bu durumla oldukça sık karşılaşıyoruz; toplam hece ikilemelerinin üçte biri 'çakışık pattern'ler oluşturuyor.

Diğer önemli sütün da 'kabul? e/h/b' sütunu: Buradaki 'e' harfi 'evet, kabul'; 'h' harfi 'hayır, red' ve 'b' harfi de 'bazan kabul' anlamına geliyor. Yani, o satırdaki hece ikilemesinin (ne zaman) kabul olup olmadığı anlamında..

Burası önemli. Bazı hece ikilemeleri 'bazan' kabul oluyorlar; 'bazan' da red.. 'Bu neye bağlıdır?' sorusunun cevabı ilgili harflerin ses yapısında yatıyor: Bazı sesler hece bölünmesine izin veriyorlar, bazıları da vermiyorlar –aksine, hece bölünmesini imkansız hale getirenler var.

Bu tür durumlarda, o hecenin ne olması gerektiği sorusunu heceyi oluşturacak olan harfler (sesler) cevaplıyor. Bu da, heceleme işlemini bir hayli karmaşıklaştırabiliyor; bu yüzden, 'b' harfi sadece 'bazan' değil, 'belâlı' anlamına da gelebiliyor.. :)

Diğer sütüunlarda ise, örnek heceler var. Bu hece örneklerinin, ya da ikileme sonucunda çıkan kelimenin herhangi bir şekilde anlamlı olması kastım yok; eğer anlamlı olan varsa kesinlikle kazaen olmuştur. O sütunların tek amacı, patternin temsil ettiği kelimenin –biraz daha okunabilir bir halde– neye benzeyeceğidir.

hece cinsi 1

hece cinsi 2

boy

pattern

çakışık

kabul? e/h/b

hece 1 örnek

hece 2 örnek

ikileme

sonuç kelime

hcA

hcYok

1

a

e

e

e-

e

hcA

hcA

2

aa

e

e

e

e-e

ee

hcAZ

hcYok

2

az

e

ez

ez-

ez

hcZA

hcYok

2

za

e

de

de-

de

hcA

hcAZ

3

aaz

e

e

ez

e-ez

eez

hcA

hcZA

3

aza

evet

e

e

de

e-de

ede

hcAZ

hcA

3

aza

evet

h

ez

e

ez-e

eze

hcAZZ

hcYok

3

azz

e

ard

ard-

ard

hcZA

hcA

3

zaa

e

de

e

de-e

dee

hcZAZ

hcYok

3

zaz

e

den

den-

den

hcZZA

hcYok

3

zza

e

bre

bre-

bre

hcA

hcAZZ

4

aazz

e

e

ard

e-ard

eard

hcA

hcZAZ

4

azaz

evet

e

e

den

e-den

eden

hcAZ

hcAZ

4

azaz

evet

h

ez

ez

ez-ez

ezez

hcA

hcZZA

4

azza

evet

h

e

bre

e-bre

ebre

hcAZ

hcZA

4

azza

evet

e

ez

de

ez-de

ezde

hcAZZ

hcA

4

azza

evet

h

ard

e

ard-e

arde

hcAZZZ

hcYok

4

azzz

e

erst

erst-

erst

hcZA

hcAZ

4

zaaz

e

de

ez

de-ez

deez

hcZA

hcZA

4

zaza

evet

e

de

de

de-de

dede

hcZAZ

hcA

4

zaza

evet

h

den

e

den-e

dene

hcZAZZ

hcYok

4

zazz

e

hart

hart-

hart

hcZZA

hcA

4

zzaa

e

bre

e

bre-e

bree

hcZZAZ

hcYok

4

zzaz

e

fren

fren-

fren

hcZZZA

hcYok

4

zzza

e

stre

stre-

stre

hcA

hcAZZZ

5

aazzz

e

e

erst

e-erst

eerst

hcA

hcZAZZ

5

azazz

evet

h

e

hart

e-hart

ehart

hcAZ

hcAZZ

5

azazz

evet

e

ez

ard

ez-ard

ezard

hcA

hcZZAZ

5

azzaz

evet

h

e

fren

e-fren

efren

hcAZ

hcZAZ

5

azzaz

evet

e

ez

den

ez-den

ezden

hcAZZ

hcAZ

5

azzaz

evet

h

ard

ez

ard-ez

ardez

hcA

hcZZZA

5

azzza

evet

h

e

stre

e-stre

estre

hcAZ

hcZZA

5

azzza

evet

b

ez

bre

ez-bre

ezbre

hcAZZ

hcZA

5

azzza

evet

b

ard

de

ard-de

ardde

hcAZZZ

hcA

5

azzza

evet

h

erst

e

erst-e

erste

hcZA

hcAZZ

5

zaazz

e

de

ard

de-ard

deard

hcZA

hcZAZ

5

zazaz

evet

e

de

den

de-den

deden

hcZAZ

hcAZ

5

zazaz

evet

h

den

ez

den-ez

denez

hcZA

hcZZA

5

zazza

evet

h

de

bre

de-bre

debre

hcZAZ

hcZA

5

zazza

evet

e

den

de

den-de

dende

hcZAZZ

hcA

5

zazza

evet

h

hart

e

hart-e

harte

hcZAZZZ

hcYok

5

zazzz

e

hertz

hertz-

hertz

hcZZA

hcAZ

5

zzaaz

e

bre

ez

bre-ez

breez

hcZZA

hcZA

5

zzaza

evet

e

bre

de

bre-de

brede

hcZZAZ

hcA

5

zzaza

evet

h

fren

e

fren-e

frene

hcZZAZZ

hcYok

5

zzazz

e

kramp

kramp-

kramp

hcZZZA

hcA

5

zzzaa

e

stre

e

stre-e

stree

hcZZZAZ

hcYok

5

zzzaz

e

stres

stres-

stres

hcA

hcZAZZZ

6

azazzz

evet

h

e

hertz

e-hertz

ehertz

hcAZ

hcAZZZ

6

azazzz

evet

e

ez

erst

ez-erst

ezerst

hcA

hcZZAZZ

6

azzazz

evet

h

e

kramp

e-kramp

ekramp

hcAZ

hcZAZZ

6

azzazz

evet

e

ez

hart

ez-hart

ezhart

hcAZZ

hcAZZ

6

azzazz

evet

h

ard

ard

ard-ard

ardard

hcA

hcZZZAZ

6

azzzaz

evet

h

e

stres

e-stres

estres

hcAZ

hcZZAZ

6

azzzaz

evet

b

ez

fren

ez-fren

ezfren

hcAZZ

hcZAZ

6

azzzaz

evet

b

ard

den

ard-den

ardden

hcAZZZ

hcAZ

6

azzzaz

evet

h

erst

ez

erst-ez

erstez

hcAZ

hcZZZA

6

azzzza

evet

b

ez

stre

ez-stre

ezstre

hcAZZ

hcZZA

6

azzzza

evet

b

ard

bre

ard-bre

ardbre

hcAZZZ

hcZA

6

azzzza

evet

b

erst

de

erst-de

erstde

hcZA

hcAZZZ

6

zaazzz

e

de

erst

de-erst

deerst

hcZA

hcZAZZ

6

zazazz

evet

b

de

hart

de-hart

dehart

hcZAZ

hcAZZ

6

zazazz

evet

b

den

ard

den-ard

denard

hcZA

hcZZAZ

6

zazzaz

evet

h

de

fren

de-fren

defren

hcZAZ

hcZAZ

6

zazzaz

evet

e

den

den

den-den

denden

hcZAZZ

hcAZ

6

zazzaz

evet

h

hart

ez

hart-ez

hartez

hcZA

hcZZZA

6

zazzza

evet

h

de

stre

de-stre

destre

hcZAZ

hcZZA

6

zazzza

evet

b

den

bre

den-bre

denbre

hcZAZZ

hcZA

6

zazzza

evet

b

hart

de

hart-de

hartde

hcZAZZZ

hcA

6

zazzza

evet

h

hertz

e

hertz-e

hertze

hcZZA

hcAZZ

6

zzaazz

e

bre

ard

bre-ard

breard

hcZZA

hcZAZ

6

zzazaz

evet

e

bre

den

bre-den

breden

hcZZAZ

hcAZ

6

zzazaz

evet

h

fren

ez

fren-ez

frenez

hcZZA

hcZZA

6

zzazza

evet

h

bre

bre

bre-bre

brebre

hcZZAZ

hcZA

6

zzazza

evet

e

fren

de

fren-de

frende

hcZZAZZ

hcA

6

zzazza

evet

h

kramp

e

kramp-e

krampe

hcZZAZZZ

hcYok

6

zzazzz

e

sfenks

sfenks-

sfenks

hcZZZA

hcAZ

6

zzzaaz

e

stre

ez

stre-ez

streez

hcZZZA

hcZA

6

zzzaza

evet

e

stre

de

stre-de

strede

hcZZZAZ

hcA

6

zzzaza

evet

h

stres

e

stres-e

strese

hcZZZAZZ

hcYok

6

zzzazz

e

streps

streps-

streps

hcA

hcZZAZZZ

7

azzazzz

evet

h

e

sfenks

e-sfenks

esfenks

hcAZ

hcZAZZZ

7

azzazzz

evet

e

ez

hertz

ez-hertz

ezhertz

hcAZZ

hcAZZZ

7

azzazzz

evet

h

ard

erst

ard-erst

arderst

hcA

hcZZZAZZ

7

azzzazz

evet

h

e

streps

e-streps

estreps

hcAZ

hcZZAZZ

7

azzzazz

evet

b

ez

kramp

ez-kramp

ezkramp

hcAZZ

hcZAZZ

7

azzzazz

evet

b

ard

hart

ard-hart

ardhart

hcAZZZ

hcAZZ

7

azzzazz

evet

h

erst

ard

erst-ard

erstard

hcAZ

hcZZZAZ

7

azzzzaz

evet

b

ez

stres

ez-stres

ezstres

hcAZZ

hcZZAZ

7

azzzzaz

evet

b

ard

fren

ard-fren

ardfren

hcAZZZ

hcZAZ

7

azzzzaz

evet

b

erst

den

erst-den

erstden

hcAZZ

hcZZZA

7

azzzzza

evet

b

ard

stre

ard-stre

ardstre

hcAZZZ

hcZZA

7

azzzzza

evet

b

erst

bre

erst-bre

erstbre

hcZA

hcZAZZZ

7

zazazzz

evet

e

de

hertz

de-hertz

dehertz

hcZAZ

hcAZZZ

7

zazazzz

evet

h

den

erst

den-erst

denerst

hcZA

hcZZAZZ

7

zazzazz

evet

h

de

kramp

de-kramp

dekramp

hcZAZ

hcZAZZ

7

zazzazz

evet

e

den

hart

den-hart

denhart

hcZAZZ

hcAZZ

7

zazzazz

evet

h

hart

ard

hart-ard

hartard

hcZA

hcZZZAZ

7

zazzzaz

evet

h

de

stres

de-stres

destres

hcZAZ

hcZZAZ

7

zazzzaz

evet

b

den

fren

den-fren

denfren

hcZAZZ

hcZAZ

7

zazzzaz

evet

b

hart

den

hart-den

hartden

hcZAZZZ

hcAZ

7

zazzzaz

evet

h

hertz

ez

hertz-ez

hertzez

hcZAZ

hcZZZA

7

zazzzza

evet

b

den

stre

den-stre

denstre

hcZAZZ

hcZZA

7

zazzzza

evet

b

hart

bre

hart-bre

hartbre

hcZAZZZ

hcZA

7

zazzzza

evet

b

hertz

de

hertz-de

hertzde

hcZZA

hcAZZZ

7

zzaazzz

e

bre

erst

bre-erst

breerst

hcZZA

hcZAZZ

7

zzazazz

evet

b

bre

hart

bre-hart

brehart

hcZZAZ

hcAZZ

7

zzazazz

evet

b

fren

ard

fren-ard

frenard

hcZZA

hcZZAZ

7

zzazzaz

evet

b

bre

fren

bre-fren

brefren

hcZZAZ

hcZAZ

7

zzazzaz

evet

b

fren

den

fren-den

frenden

hcZZAZZ

hcAZ

7

zzazzaz

evet

h

kramp

ez

kramp-ez

krampez

hcZZA

hcZZZA

7

zzazzza

evet

h

bre

stre

bre-stre

brestre

hcZZAZ

hcZZA

7

zzazzza

evet

b

fren

bre

fren-bre

frenbre

hcZZAZZ

hcZA

7

zzazzza

evet

b

kramp

de

kramp-de

krampde

hcZZAZZZ

hcA

7

zzazzza

evet

h

sfenks

e

sfenks-e

sfenkse

hcZZZA

hcAZZ

7

zzzaazz

e

stre

ard

stre-ard

streard

hcZZZA

hcZAZ

7

zzzazaz

evet

e

stre

den

stre-den

streden

hcZZZAZ

hcAZ

7

zzzazaz

evet

h

stres

ez

stres-ez

stresez

hcZZZA

hcZZA

7

zzzazza

evet

h

stre

bre

stre-bre

strebre

hcZZZAZ

hcZA

7

zzzazza

evet

e

stres

de

stres-de

stresde

hcZZZAZZ

hcA

7

zzzazza

evet

h

streps

e

streps-e

strepse

hcZZZAZZZ

hcYok

7

zzzazzz

e

strenks

strenks-

strenks

hcA

hcZZZAZZZ

8

azzzazzz

evet

h

e

strenks

e-strenks

estrenks

hcAZ

hcZZAZZZ

8

azzzazzz

evet

b

ez

sfenks

ez-sfenks

ezsfenks

hcAZZ

hcZAZZZ

8

azzzazzz

evet

b

ard

hertz

ard-hertz

ardhertz

hcAZZZ

hcAZZZ

8

azzzazzz

evet

h

erst

erst

erst-erst

ersterst

hcAZ

hcZZZAZZ

8

azzzzazz

evet

b

ez

streps

ez-streps

ezstreps

hcAZZ

hcZZAZZ

8

azzzzazz

evet

b

ard

kramp

ard-kramp

ardkramp

hcAZZZ

hcZAZZ

8

azzzzazz

evet

h

erst

hart

erst-hart

ersthart

hcAZZ

hcZZZAZ

8

azzzzzaz

evet

b

ard

stres

ard-stres

ardstres

hcAZZZ

hcZZAZ

8

azzzzzaz

evet

b

erst

fren

erst-fren

erstfren

hcAZZZ

hcZZZA

8

azzzzzza

e

erst

stre

erst-stre

erststre

hcZA

hcZZAZZZ

8

zazzazzz

evet

h

de

sfenks

de-sfenks

desfenks

hcZAZ

hcZAZZZ

8

zazzazzz

evet

e

den

hertz

den-hertz

denhertz

hcZAZZ

hcAZZZ

8

zazzazzz

evet

h

hart

erst

hart-erst

harterst

hcZA

hcZZZAZZ

8

zazzzazz

evet

h

de

streps

de-streps

destreps

hcZAZ

hcZZAZZ

8

zazzzazz

evet

b

den

kramp

den-kramp

denkramp

hcZAZZ

hcZAZZ

8

zazzzazz

evet

b

hart

hart

hart-hart

harthart

hcZAZZZ

hcAZZ

8

zazzzazz

evet

h

hertz

ard

hertz-ard

hertzard

hcZAZ

hcZZZAZ

8

zazzzzaz

evet

h

den

stres

den-stres

denstres

hcZAZZ

hcZZAZ

8

zazzzzaz

evet

b

hart

fren

hart-fren

hartfren

hcZAZZZ

hcZAZ

8

zazzzzaz

evet

b

hertz

den

hertz-den

hertzden

hcZAZZ

hcZZZA

8

zazzzzza

evet

b

hart

stre

hart-stre

hartstre

hcZAZZZ

hcZZA

8

zazzzzza

evet

b

hertz

bre

hertz-bre

hertzbre

hcZZA

hcZAZZZ

8

zzazazzz

evet

e

bre

hertz

bre-hertz

brehertz

hcZZAZ

hcAZZZ

8

zzazazzz

evet

h

fren

erst

fren-erst

frenerst

hcZZA

hcZZAZZ

8

zzazzazz

evet

h

bre

kramp

bre-kramp

brekramp

hcZZAZ

hcZAZZ

8

zzazzazz

evet

e

fren

hart

fren-hart

frenhart

hcZZAZZ

hcAZZ

8

zzazzazz

evet

h

kramp

ard

kramp-ard

krampard

hcZZA

hcZZZAZ

8

zzazzzaz

evet

h

bre

stres

bre-stres

brestres

hcZZAZ

hcZZAZ

8

zzazzzaz

evet

b

fren

fren

fren-fren

frenfren

hcZZAZZ

hcZAZ

8

zzazzzaz

evet

b

kramp

den

kramp-den

krampden

hcZZAZZZ

hcAZ

8

zzazzzaz

evet

h

sfenks

ez

sfenks-ez

sfenksez

hcZZAZ

hcZZZA

8

zzazzzza

evet

h

fren

stre

fren-stre

frenstre

hcZZAZZ

hcZZA

8

zzazzzza

evet

b

kramp

bre

kramp-bre

krampbre

hcZZAZZZ

hcZA

8

zzazzzza

evet

b

sfenks

de

sfenks-de

sfenksde

hcZZZA

hcAZZZ

8

zzzaazzz

e

stre

erst

stre-erst

streerst

hcZZZA

hcZAZZ

8

zzzazazz

evet

e

stre

hart

stre-hart

strehart

hcZZZAZ

hcAZZ

8

zzzazazz

evet

h

stres

ard

stres-ard

stresard

hcZZZA

hcZZAZ

8

zzzazzaz

evet

h

stre

fren

stre-fren

strefren

hcZZZAZ

hcZAZ

8

zzzazzaz

evet

e

stres

den

stres-den

stresden

hcZZZAZZ

hcAZ

8

zzzazzaz

evet

h

streps

ez

streps-ez

strepsez

hcZZZA

hcZZZA

8

zzzazzza

evet

h

stre

stre

stre-stre

strestre

hcZZZAZ

hcZZA

8

zzzazzza

evet

b

stres

bre

stres-bre

stresbre

hcZZZAZZ

hcZA

8

zzzazzza

evet

b

streps

de

streps-de

strepsde

hcZZZAZZZ

hcA

8

zzzazzza

evet

h

strenks

e

strenks-e

strenkse

hcAZ

hcZZZAZZZ

9

azzzzazzz

evet

b

ez

strenks

ez-strenks

ezstrenks

hcAZZ

hcZZAZZZ

9

azzzzazzz

evet

b

ard

sfenks

ard-sfenks

ardsfenks

hcAZZZ

hcZAZZZ

9

azzzzazzz

evet

b

erst

hertz

erst-hertz

ersthertz

hcAZZ

hcZZZAZZ

9

azzzzzazz

evet

b

ard

streps

ard-streps

ardstreps

hcAZZZ

hcZZAZZ

9

azzzzzazz

evet

b

erst

kramp

erst-kramp

erstkramp

hcAZZZ

hcZZZAZ

9

azzzzzzaz

e

erst

stres

erst-stres

erststres

hcZA

hcZZZAZZZ

9

zazzzazzz

evet

h

de

strenks

de-strenks

destrenks

hcZAZ

hcZZAZZZ

9

zazzzazzz

evet

b

den

sfenks

den-sfenks

densfenks

hcZAZZ

hcZAZZZ

9

zazzzazzz

evet

b

hart

hertz

hart-hertz

harthertz

hcZAZZZ

hcAZZZ

9

zazzzazzz

evet

h

hertz

erst

hertz-erst

hertzerst

hcZAZ

hcZZZAZZ

9

zazzzzazz

evet

h

den

streps

den-streps

denstreps

hcZAZZ

hcZZAZZ

9

zazzzzazz

evet

b

hart

kramp

hart-kramp

hartkramp

hcZAZZZ

hcZAZZ

9

zazzzzazz

evet

b

hertz

hart

hertz-hart

hertzhart

hcZAZZ

hcZZZAZ

9

zazzzzzaz

evet

h

hart

stres

hart-stres

hartstres

hcZAZZZ

hcZZAZ

9

zazzzzzaz

evet

e

hertz

fren

hertz-fren

hertzfren

hcZAZZZ

hcZZZA

9

zazzzzzza

e

hertz

stre

hertz-stre

hertzstre

hcZZA

hcZZAZZZ

9

zzazzazzz

evet

h

bre

sfenks

bre-sfenks

bresfenks

hcZZAZ

hcZAZZZ

9

zzazzazzz

evet

b

fren

hertz

fren-hertz

frenhertz

hcZZAZZ

hcAZZZ

9

zzazzazzz

evet

b

kramp

erst

kramp-erst

kramperst

hcZZA

hcZZZAZZ

9

zzazzzazz

evet

h

bre

streps

bre-streps

brestreps

hcZZAZ

hcZZAZZ

9

zzazzzazz

evet

b

fren

kramp

fren-kramp

frenkramp

hcZZAZZ

hcZAZZ

9

zzazzzazz

evet

b

kramp

hart

kramp-hart

kramphart

hcZZAZZZ

hcAZZ

9

zzazzzazz

evet

h

sfenks

ard

sfenks-ard

sfenksard

hcZZAZ

hcZZZAZ

9

zzazzzzaz

evet

h

fren

stres

fren-stres

frenstres

hcZZAZZ

hcZZAZ

9

zzazzzzaz

evet

b

kramp

fren

kramp-fren

krampfren

hcZZAZZZ

hcZAZ

9

zzazzzzaz

evet

b

sfenks

den

sfenks-den

sfenksden

hcZZAZZ

hcZZZA

9

zzazzzzza

evet

b

kramp

stre

kramp-stre

krampstre

hcZZAZZZ

hcZZA

9

zzazzzzza

evet

b

sfenks

bre

sfenks-bre

sfenksbre

hcZZZA

hcZAZZZ

9

zzzazazzz

evet

e

stre

hertz

stre-hertz

strehertz

hcZZZAZ

hcAZZZ

9

zzzazazzz

evet

h

stres

erst

stres-erst

streserst

hcZZZA

hcZZAZZ

9

zzzazzazz

evet

h

stre

kramp

stre-kramp

strekramp

hcZZZAZ

hcZAZZ

9

zzzazzazz

evet

e

stres

hart

stres-hart

streshart

hcZZZAZZ

hcAZZ

9

zzzazzazz

evet

h

streps

ard

streps-ard

strepsard

hcZZZA

hcZZZAZ

9

zzzazzzaz

evet

h

stre

stres

stre-stres

strestres

hcZZZAZ

hcZZAZ

9

zzzazzzaz

evet

b

stres

fren

stres-fren

stresfren

hcZZZAZZ

hcZAZ

9

zzzazzzaz

evet

b

streps

den

streps-den

strepsden

hcZZZAZZZ

hcAZ

9

zzzazzzaz

evet

h

strenks

ez

strenks-ez

strenksez

hcZZZAZ

hcZZZA

9

zzzazzzza

evet

b

stres

stre

stres-stre

stresstre

hcZZZAZZ

hcZZA

9

zzzazzzza

evet

b

streps

bre

streps-bre

strepsbre

hcZZZAZZZ

hcZA

9

zzzazzzza

evet

b

strenks

de

strenks-de

strenksde

hcAZZ

hcZZZAZZZ

10

azzzzzazzz

evet

e

ard

strenks

ard-strenks

ardstrenks

hcAZZZ

hcZZAZZZ

10

azzzzzazzz

evet

h

erst

sfenks

erst-sfenks

erstsfenks

hcAZZZ

hcZZZAZZ

10

azzzzzzazz

e

erst

streps

erst-streps

erststreps

hcZAZ

hcZZZAZZZ

10

zazzzzazzz

evet

h

den

strenks

den-strenks

denstrenks

hcZAZZ

hcZZAZZZ

10

zazzzzazzz

evet

h

hart

sfenks

hart-sfenks

hartsfenks

hcZAZZZ

hcZAZZZ

10

zazzzzazzz

evet

e

hertz

hertz

hertz-hertz

hertzhertz

hcZAZZ

hcZZZAZZ

10

zazzzzzazz

evet

h

hart

streps

hart-streps

hartstreps

hcZAZZZ

hcZZAZZ

10

zazzzzzazz

evet

e

hertz

kramp

hertz-kramp

hertzkramp

hcZAZZZ

hcZZZAZ

10

zazzzzzzaz

e

hertz

stres

hertz-stres

hertzstres

hcZZA

hcZZZAZZZ

10

zzazzzazzz

evet

h

bre

strenks

bre-strenks

brestrenks

hcZZAZ

hcZZAZZZ

10

zzazzzazzz

evet

h

fren

sfenks

fren-sfenks

frensfenks

hcZZAZZ

hcZAZZZ

10

zzazzzazzz

evet

e

kramp

hertz

kramp-hertz

kramphertz

hcZZAZZZ

hcAZZZ

10

zzazzzazzz

evet

h

sfenks

erst

sfenks-erst

sfenkserst

hcZZAZ

hcZZZAZZ

10

zzazzzzazz

evet

h

fren

streps

fren-streps

frenstreps

hcZZAZZ

hcZZAZZ

10

zzazzzzazz

evet

b

kramp

kramp

kramp-kramp

krampkramp

hcZZAZZZ

hcZAZZ

10

zzazzzzazz

evet

b

sfenks

hart

sfenks-hart

sfenkshart

hcZZAZZ

hcZZZAZ

10

zzazzzzzaz

evet

b

kramp

stres

kramp-stres

krampstres

hcZZAZZZ

hcZZAZ

10

zzazzzzzaz

evet

b

sfenks

fren

sfenks-fren

sfenksfren

hcZZAZZZ

hcZZZA

10

zzazzzzzza

e

sfenks

stre

sfenks-stre

sfenksstre

hcZZZA

hcZZAZZZ

10

zzzazzazzz

evet

h

stre

sfenks

stre-sfenks

stresfenks

hcZZZAZ

hcZAZZZ

10

zzzazzazzz

evet

e

stres

hertz

stres-hertz

streshertz

hcZZZAZZ

hcAZZZ

10

zzzazzazzz

evet

h

streps

erst

streps-erst

strepserst

hcZZZA

hcZZZAZZ

10

zzzazzzazz

evet

e

stre

streps

stre-streps

strestreps

hcZZZAZ

hcZZAZZ

10

zzzazzzazz

evet

b

stres

kramp

stres-kramp

streskramp

hcZZZAZZ

hcZAZZ

10

zzzazzzazz

evet

b

streps

hart

streps-hart

strepshart

hcZZZAZZZ

hcAZZ

10

zzzazzzazz

evet

h

strenks

ard

strenks-ard

strenksard

hcZZZAZ

hcZZZAZ

10

zzzazzzzaz

evet

b

stres

stres

stres-stres

stresstres

hcZZZAZZ

hcZZAZ

10

zzzazzzzaz

evet

b

streps

fren

streps-fren

strepsfren

hcZZZAZZZ

hcZAZ

10

zzzazzzzaz

evet

b

strenks

den

strenks-den

strenksden

hcZZZAZZ

hcZZZA

10

zzzazzzzza

evet

b

streps

stre

streps-stre

strepsstre

hcZZZAZZZ

hcZZA

10

zzzazzzzza

evet

b

strenks

bre

strenks-bre

strenksbre

hcAZZZ

hcZZZAZZZ

11

azzzzzzazzz

e

erst

strenks

erst-strenks

erststrenks

hcZAZZ

hcZZZAZZZ

11

zazzzzzazzz

evet

h

hart

strenks

hart-strenks

hartstrenks

hcZAZZZ

hcZZAZZZ

11

zazzzzzazzz

evet

e

hertz

sfenks

hertz-sfenks

hertzsfenks

hcZAZZZ

hcZZZAZZ

11

zazzzzzzazz

e

hertz

streps

hertz-streps

hertzstreps

hcZZAZ

hcZZZAZZZ

11

zzazzzzazzz

evet

h

fren

strenks

fren-strenks

frenstrenks

hcZZAZZ

hcZZAZZZ

11

zzazzzzazzz

evet

b

kramp

sfenks

kramp-sfenks

krampsfenks

hcZZAZZZ

hcZAZZZ

11

zzazzzzazzz

evet

b

sfenks

hertz

sfenks-hertz

sfenkshertz

hcZZAZZ

hcZZZAZZ

11

zzazzzzzazz

evet

h

kramp

streps

kramp-streps

krampstreps

hcZZAZZZ

hcZZAZZ

11

zzazzzzzazz

evet

e

sfenks

kramp

sfenks-kramp

sfenkskramp

hcZZAZZZ

hcZZZAZ

11

zzazzzzzzaz

e

sfenks

stres

sfenks-stres

sfenksstres

hcZZZA

hcZZZAZZZ

11

zzzazzzazzz

evet

h

stre

strenks

stre-strenks

strestrenks

hcZZZAZ

hcZZAZZZ

11

zzzazzzazzz

evet

b

stres

sfenks

stres-sfenks

stressfenks

hcZZZAZZ

hcZAZZZ

11

zzzazzzazzz

evet

b

streps

hertz

streps-hertz

strepshertz

hcZZZAZZZ

hcAZZZ

11

zzzazzzazzz

evet

h

strenks

erst

strenks-erst

strenkserst

hcZZZAZ

hcZZZAZZ

11

zzzazzzzazz

evet

b

stres

streps

stres-streps

stresstreps

hcZZZAZZ

hcZZAZZ

11

zzzazzzzazz

evet

h

streps

kramp

streps-kramp

strepskramp

hcZZZAZZZ

hcZAZZ

11

zzzazzzzazz

evet

b

strenks

hart

strenks-hart

strenkshart

hcZZZAZZ

hcZZZAZ

11

zzzazzzzzaz

evet

e

streps

stres

streps-stres

strepsstres

hcZZZAZZZ

hcZZAZ

11

zzzazzzzzaz

evet

h

strenks

fren

strenks-fren

strenksfren

hcZZZAZZZ

hcZZZA

11

zzzazzzzzza

e

strenks

stre

strenks-stre

strenksstre

hcZAZZZ

hcZZZAZZZ

12

zazzzzzzazzz

e

hertz

strenks

hertz-strenks

hertzstrenks

hcZZAZZ

hcZZZAZZZ

12

zzazzzzzazzz

evet

h

kramp

strenks

kramp-strenks

krampstrenks

hcZZAZZZ

hcZZAZZZ

12

zzazzzzzazzz

evet

e

sfenks

sfenks

sfenks-sfenks

sfenkssfenks

hcZZAZZZ

hcZZZAZZ

12

zzazzzzzzazz

e

sfenks

streps

sfenks-streps

sfenksstreps

hcZZZAZ

hcZZZAZZZ

12

zzzazzzzazzz

evet

b

stres

strenks

stres-strenks

stresstrenks

hcZZZAZZ

hcZZAZZZ

12

zzzazzzzazzz

evet

b

streps

sfenks

streps-sfenks

strepssfenks

hcZZZAZZZ

hcZAZZZ

12

zzzazzzzazzz

evet

h

strenks

hertz

strenks-hertz

strenkshertz

hcZZZAZZ

hcZZZAZZ

12

zzzazzzzzazz

evet

e

streps

streps

streps-streps

strepsstreps

hcZZZAZZZ

hcZZAZZ

12

zzzazzzzzazz

evet

h

strenks

kramp

strenks-kramp

strenkskramp

hcZZZAZZZ

hcZZZAZ

12

zzzazzzzzzaz

e

strenks

stres

strenks-stres

strenksstres

hcZZAZZZ

hcZZZAZZZ

13

zzazzzzzzazzz

e

sfenks

strenks

sfenks-strenks

sfenksstrenks

hcZZZAZZ

hcZZZAZZZ

13

zzzazzzzzazzz

evet

b

streps

strenks

streps-strenks

strepsstrenks

hcZZZAZZZ

hcZZAZZZ

13

zzzazzzzzazzz

evet

b

strenks

sfenks

strenks-sfenks

strenkssfenks

hcZZZAZZZ

hcZZZAZZ

13

zzzazzzzzzazz

e

strenks

streps

strenks-streps

strenksstreps

hcZZZAZZZ

hcZZZAZZZ

14

zzzazzzzzzazzz

e

strenks

strenks

strenks-strenks

strenksstrenk

Bu tablodaki 'b' işaretli ikilemelerin halli konusuna bu yazıda girmeyeceğim.

Fakat, dikkati çeken taraf; bu tür heceler, 'safkan Türkçe' arzusu olanların Türkçe olmadığını söyledikleri hecelerdir. Bu bakımdan haklı olduklarını kabul etmek zorundayım.

Ama, daha önce de değindiğim üzere, 'bunlar Türkçe değil; bizden değil; yoksayalım!' diyerek de bir yere varmak mümkün değil. Bunlar var {*}. Ve, kullanılıyorlar.

{*: Tamam, kabul, bu tabloada 'var olmayan' bir iki hece cinsi de var; ama, onların henüz var olmayışları bir şeyi değiştirmiyor}