Diyanet, Patrikhane, Hahambaşılık, Vatikan..

Merak değil mi; n'olacak..

Webdeki sitelerindeki itina, estetik, kullanışlılık açısından, Diyanet, Patrikhane, Hahambaşılık, Vatikan sitelerine bir bakayım dedim..

Resimlerini aşağıya alıyorum:

Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinin görünüşü aşağıda:

Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinin görünüşü

Fener Rum Patrikanesinin sitesinin görünüşü aşağıda:

Fener Rum Patrikanesinin sitesinin görünüşü

Türkiye Hahambaşılığı sitesinin görünüşü aşağıda:

Türkiye Hahambaşılığı sitesinin görünüşü

Katolik Papalığının (Vatikan ) sitesinin görünüşü aşağıda:

Katolik Papalığının (Vatikan ) sitesinin görünüşü

Bunlara baktığımda, benim ilk dikkatimi çeken şeylerden birisi, Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinin ne kadar darmadağınık ve amatörce yapıldığıydı.

Bugüne kadar, Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinden aradığım pek az şeyi bulabilmiş olmamı da buna eklemeliyim.

Yani, estetik açıdan çirkin, organizasyon açısından darmadağınık, kullanılabilirlik açısından ise baştan savma..

Diyanet İşleri Başkanlığını ile ilgili ilave etmek istediğim başka bir şey daha var: Amblem..

O berbat, ücümcü sınıf bir tabelacının bile daha iyi bir şey yapabileceğine emin olduğum amblem...

Acaba benim göremediğim derinlikte bir estetiği mi var; ya da benim anlamadığım bir sembol müdür bilmiyorum, ama pek de sanmıyorum.. Acaba, ondan daha iyisini yapamaz mıyız?..

Öyle ya, "Kur'an İstanbulda yazıldı" diye bir söz var.. Yani Türkiye'de..

Bütün yapabildiğimiz o berbat amblem midir?

Bunların yanısıra, hem Fener Rum Patrikanesinin sitesi, hem de Türkiye Hahambaşılığı sitesinin dilleri niçin İngilizcedir? Daha doğrusu, niçin Türkçe DE yoktur?

Türkiye Hahambaşılığı sitesinde bir kaç kelime dahi olsun ('Türkiye Hahambaşılığı' ünvanı ve bir kaç anket sorusu; ve ayrıca sitenin ismi: musevicemaati.com) Türkçe var.

Ama, Fener Rum Patrikanesinin sitesinde tek kelime Türkçe yok. Tek kelime bile Türkçe yok.

Benim bildiğim kadarıyla, hem Fener Rum Patrikanesinin, hem de Türkiye Hahambaşılığı, Türkiye Cumhuriyetinin birer kurumudurlar ve yayın dillerinde Türkçenin DE olmasını beklemek çok da abes olmasa gerek...

Bu da bizi bir başka garabete götürüyor aslında:

Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinin adresi: www.diyanet.gov.tr Fener Rum Patrikhanesinin sitesinin adresi: www.patriarchate.com Türkiye Hahambaşılığı sitesinin adresi: www.musevicemaati.com

Şimdi.. dikkatli bakarsanız, Diyanet İşleri Başkanlığının 'gov.tr' ile biten adresi Diyanet İşleri Başkanlığının bir TC devleti kurumu olduğunu gösteriyor.

Peki de, hem Fener Rum Patrikhanesinin hem de Türkiye Hahambaşılığının adresleri niçin 'com'? Bunlar da 'gov.tr' ile biten adresler olmalı değil midir?

Her iki cemaat de, benim bildiğim kadarıyla, Lozan'la tanınmış cemaatlerdir. Bu durumlarda onlara da 'gov.tr' statüsü vermek gerekmez miydi? En azından laiklik gereği olarak --bizim uyguladığımız türden laiklikten bahsediyorum.

Neyse.. konumuza dönelim.. Çok şükür ki, kitapları cildine bakıp almanın yanlış olduğunu, dış görünüşün yanıltıcı olabileceğini, çirkin ve hatta kullanışsız gibi görünen şeylerin özünde öyle olmadığını hepimiz biliyoruz.

Dolayısıyla, Diyanet İşleri Başkanlığının sitesinin de ambleminin de aynen devamında bir yanlışlık yoktur.

Öyle değil mi?