Tesettürlü IP...

Yok yok, bu başlıkla yine bitmez tükenmez bir başörtüsü muhabbeti başlatmak amacında olduğumu sanmayın; benim bahsettiğim 'tesettür' başka bir şey... Diyelim ki, iyiniyetlisiniz ve IP adresinizin gittiğiniz (uğradığınız) bloglarda, sitelerde filan görünmesini istemiyorsunuz.. Niçin hem uğruyor hem de tanınmaz olmak istediğinizi açıklayacak mutlaka anlamlı bir sebep vardır --her ne kadar benim aklıma pek de anlamlı bir şey gelmiyorsa da.. Elin keferesi bu tür ihtiyaçlara da cevap verecek çözümler geliştirmiş sağolsunlar varolsunlar. Tek çözüm de tabii ki bu değil ama, deneysel sayılabilecek bir örnekten bahsetmek istiyorum. PlanetLab diye bir şey kurmuşlar. Siteye giderseniz, dünyanın 345 yerinde çıkış noktaları olduğunu görebilirsiniz. Her ne kadar, asıl amacı milletin IP adreslerini gizlemek değilse de, o işe de yarıyor. Başka şeylere de. Neyse, bizim, IP tesettürü amacımız açısından teknolojinin incik boncuğu ilgimizi pek de çekmiyor; kafamız da şişer zaten o tür şeylerden... Doğrudan doğruya sadede geleyim: Aşağıdaki resimlerde gördüğünüz ayarları tarayıcınıza uyguluyorsunuz. O kadar. Ama, önce çalıştığından emin olmanın yöntemini anlatayım da, gizlemeğe çalıştığınız o kıymetli IP numaranız her uğradığınız yerde ayna gibi sırıtmasın. Bu değişiklikleri yapmadan önce, şurayı tıklayın ve çıkan sayfanın tepesinde büyük büyük yazan sayıyı not edin. Bu şöyle bir şey olabilir: 80.123.90.70 [temsili bir numaradır, gerçek bir numaraya denk gelirse tamamen tesadüftür.] Ardından da ayarları yapın. Ve tekrar bu linki tıklayın. Eğer farklı bir numara çıkıyorsa, çalışıyor demektir. Bu kadar basit. Blog sahipleri için de bilmeleri gereken bir çeyler var tabii ki. Mesela, ilk şey, bu bağlantıların IP adreslerinin 128 ile başladığını bir tarafa not edebilirsiniz. O IP adresine erişmek istediğinizde karşınıza PlanetLab'ın sitesi çıkar. Oradaki arama fonksiyonalitesinden, gelen o IP'nin geliş saati ile birlikte şikayette bulunursanız, o kişinin bu imkanı kullanmasını belli bir süre için engelleyebilirsiniz. Bu süre, telekomdan sabit IP kullanmayanlar için, IP adresinin değişeceği güne kadardır. Sabit IP sahibi olanlar içinse, sürekli yasaklanırlar. Ayrıca, nasıl isteyeceğinizi biliyorsanız, ilgili IP'nin karşılığı olan gerçek IP adresini de öğrenebilirsiniz. Tekrar ediyorum: Ben olsam yapmazdım. Bu tür gizlilikleri ben anlamıyorum, anlayışla da karşılamıyorum. Bu, benim tercih ettiğim türden bir anonimlikten (anonim fakat sabit bir kimlikli) çok farklı.. çünkü, kimliksiz... Muhatabınızı muhatap kılan şey onun nüfüs kağıdı değil --nüfüs kağıdının da sahtesi kolayca yapılabiliyor. Kimliği, sabit kimliği önemli. Sabit kimliği olmayana güvenmek zordur, hatta imkansızdır. 'Binbir surat'lara güvenilmez genelde. Fakat, tabii ki, bu benim kişisel görüşlerim; sizi bağlamak zorunda değiller. Bu yazıyı da, yapasınız diye değil, yapılabildiğini bilesiniz diye yazdım. Başka yolları da var; bu sadece bir örnek.